Feedback V

Hebt u vragen en/of opmerkingen over de vereniging? Brand maar los!

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Feedback V

Bericht door Vegantastic » do okt 22, 2009 14:58

Fruitig schreef:Het is de NVV wel gelukt om van het geitenwollensokken imago af te komen met dit nieuwe blad.
:hippy: Feest :P

*Martijn*

Bericht door *Martijn* » do okt 22, 2009 15:58

Ik ga mijn extra exemplaar neerleggen in de kroeg waar ik vaak kom...

Zen

Bericht door Zen » do okt 22, 2009 16:25

Ik heb er twee!
Ik heb er geen. :(

Misschien ben ik geen lid meer? Ik had hierover een vraag gesteld een tijdje geleden maar daar kwam geen antwoord op... Rondom welke periode wordt het lidmaatschap afgeschreven? Dan kan ik m'n bankafschriften nakijken...
Cut cold stone with a warm heart

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do okt 22, 2009 16:35

Kan je nog een mailtje sturen? Dan zal ik direct vragen aan diegene die er over gaat om het na te gaan kijken.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » do okt 22, 2009 17:10

Zen schreef:
Ik heb er twee!
Ik heb er geen. :(

Misschien ben ik geen lid meer? Ik had hierover een vraag gesteld een tijdje geleden maar daar kwam geen antwoord op... Rondom welke periode wordt het lidmaatschap afgeschreven? Dan kan ik m'n bankafschriften nakijken...
Ik neem morgen mijn tweede exemplaar wel voor je mee. Tenminste, ik neem aan dat je ook naar Luik gaat?

Wen

Bericht door Wen » do okt 22, 2009 17:21

Wat verstaan jullie onder filosofie?
Echt filosofische diepe gesprekken of gewoon "de filosofie achter veganisme". Als ik bv over dierenrechten denk, dan vind ik toch dat in een blad dat over veganisme gaat, er regelmatig gepraat moet worden over waarom eieren en melkprodukten dieronvriendelijk zijn! En ook dat veganisme als ethiek streeft naar het afschaffen van diergebruik. De filosofie of gedachte achter veganisme.
Uiteraard moet het blad daar niet over gaan. Maar regelmatig kleine artikels hierover zijn toch zowat het belangrijkste om ook niet-vegans voor te lichten en over de brug te halen?

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » do okt 22, 2009 17:46

Ik heb weinig tijd om te reageren nu, zal komende week wat meer feedback geven, maar nu even snel: WAUW! Even wennen, maar dit is echt goede pro-vega reclame!! Ben echt heel blij met dit blad!

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do okt 22, 2009 18:21

Wen schreef:Wat verstaan jullie onder filosofie?
Het gaat dan om de stukkens zoals:
http://www.animalfreedom.org/paginas/co ... rivas.html" target="_blank
http://www.animalfreedom.org/paginas/co ... vas12.html" target="_blank
e.d.
Uiteraard moet het blad daar niet over gaan. Maar regelmatig kleine artikels hierover zijn toch zowat het belangrijkste om ook niet-vegans voor te lichten en over de brug te halen?
Dat zijn ook wel dingen die er in komen. Maar wel op andere manier. Het promotieblad zal toch veelal een positief signaal moeten creeeren over veganisme. Dus je moet binnen de vorm van het blad en doel manier vinden dit dus goed duidelijk uiteen te zetten. En mensen daarover na te laten denken. Maar in een blad kan het al snel het hele blad 'negatief' maken voor groepen buiten onze eigen kringen. Dus je moet daar echt een goede vorm in vinden.

*Martijn*

Bericht door *Martijn* » do okt 22, 2009 18:48

Gaat het volgende nummer ongeveer eenzelfde opzet krijgen, of wordt het een themanummer over bijvoorbeeld filosofie?

En moeten we nog iemand in het zonnetje zetten die zich bijzonder heeft ingespannen om de gedaanteverandering van de Vega! voor elkaar te krijgen?

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do okt 22, 2009 19:19

*Martijn* schreef:Gaat het volgende nummer ongeveer eenzelfde opzet krijgen, of wordt het een themanummer over bijvoorbeeld filosofie?
Zelfde soort opzet.

Persoonlijk zou ik inhoudelijk nog verbetering willen. Sommige columns lijken me niet erg veel toevoegen.
En ik denk dat iets vast over mode zeer goed kan werken om bepaalde doelgroep aan te spreken.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do okt 22, 2009 19:20

Overigens zie ik dat er nu al veel meer respons binnenkomt n.a.v. de V. :-)
Dat is erg positief.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do okt 22, 2009 19:23

Ik hoor graag eventueel commentaar op de inhoud. Welke dingen positief zijn of welke stukken volgens jullie er toch beter uit kunnen?

Marlies
Contacteer:

Bericht door Marlies » do okt 22, 2009 20:06

Voor alle duidelijkheid: er blijven verdiepende artikelen staan in V. Deze keer een stuk over dierproeven, de volgende keer kan het weer een meer filosofisch stuk zijn. De bedoeling is uiteraard om afwisseling te houden en voor veel mensen wat wils. Ook wat interviews betreft, de ene keer wat dieper dan de andere keer. Leuk om te lezen dat mensen dit blad in elk geval goed toonbaar vinden en niet vooroordeel bevestigend. Toch denk ik dat je niet al te bang moet zijn wat zogenaamd afwijkende onderwerpen of geluiden te brengen. Het hangt ervan hoe je het brengt (niet dogmatisch) en het moet wel gedoseerd gebeuren. Maar mensen een beetje prikkelen en aan het denken zetten, kan nooit kwaad. Als je alleen maar leest wat je toch al wist of zoals je zelf ook al denkt, is het weinig interessant op den duur denk ik.

*Martijn*

Bericht door *Martijn* » do okt 22, 2009 21:04

Marlies schreef:Voor alle duidelijkheid: er blijven verdiepende artikelen staan in V.
Dat zeg je heel stellend. Maar het lijkt me dat uiteindelijk de leden dat via het bestuur bepalen, toch?

Marlies
Contacteer:

Bericht door Marlies » do okt 22, 2009 21:31

Er is niet elk redactieoverleg eerst een peiling onder de leden wat ze in het blad willen hebben. Dat is toch een redactie die dat bepaalt. Uiteraard luistert die redactie naar wat er speelt, wat leden en anderen graag zouden willen lezen en wat vanuit het bestuur geopperd wordt. Daardoor is er aardig wat veranderd of zijn er artikelen geplaatst die er anders niet gekomen zouden zijn. Het blijkt echter dat er een heel duidelijke groep is die verdiepende artikelen graag leest hoewel ze ook discussie oproepen. Dat blijkt hier op het forum, dat blijkt binnen het bestuur, dat blijkt naar aanleiding van gesprekken met mensen over het blad. Vandaar dat ik me er als deel uitmakend van de redactie hard voor maak dat dergelijke artikelen ook een plaats blijven houden binnen het blad. Ik ben zelf een groot voorstander van diversiteit juist omdat degenen die V lezen zelf behoorlijk divers zijn wat betreft hun interesses. Dingen die ik totaal niet interessant vond, bleken een ander juist helemaal enthousiast gemaakt te hebben voor het blad en andersom. Moeilijk voorspelbaar en heel boeiend om te zien.

*Martijn*

Bericht door *Martijn* » do okt 22, 2009 21:47

Ik had hier wat getypt. Maar het lijkt me niet zinvol om deze discussie hier te voeren. Laat maar.

marjan

Bericht door marjan » vr okt 23, 2009 7:47

Ik mis de productinformatie en een nieuwe serie die ik verwacht had.... Iets met koelkasten :D .... Maar vind het verder een mooi blad geworden!

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr okt 23, 2009 8:09

Het is het winkelwagentje geworden :)

Fynnya

Bericht door Fynnya » zo okt 25, 2009 14:33

Fynnya schreef:Ik heb weinig tijd om te reageren nu, zal komende week wat meer feedback geven, maar nu even snel: WAUW! Even wennen, maar dit is echt goede pro-vega reclame!! Ben echt heel blij met dit blad!
Nou, ik heb nu wel even tijd, dus hier mijn reactie:

De cover:
Mijn eerste reactie toen ik het blad zag was :O Is DAT de nieuwe Vega??? :O :O Het is echt gigantisch veranderd! Ik was echt erg verrast. Ik had wel een flinke verandering verwacht, dat het wat opgehipt zou worden, maar het uiterlijk is echt heel veel commercieler geworden (zeker als je de blz met de inhoudsopgave ziet, wauw!). Even wennen!
Maar ik denk dat het een heel goede verandering is als je een breder publiek wilt aanspreken.
In eerste instantie, als ik niet naar de tekst kijk (en in eerste instantie zie je toch vooral de foto), lijkt het een gratis receptenblaadje van een winkel. Als ik in een winkel er langs zou lopen, zou ik dus niet aangetrokken worden om m op te pakken.
Maar als ie uitgedeeld wordt, of bij standjes uitgedeeld wordt is dat natuurlijk niet nodig.

Ik denk dat dat vooral aan de foto ligt. Ik vind m erg donker, en hij heeft echt teveel ruis. Ik vind als jullie het blad zo fris willen maken, de fotokwaliteit ook een stuk frisser zou moeten, dit doet er afbreuk aan. Ik weet niet of het t m zit in dat de foto onderbelicht is gemaakt of er een te hoge iso is gebruikt (of een te slechte kwaliteit camera die bij bij een beetje hoge iso meteen enorme ruis geeft), of dat er in de nabewerking iets mis ie gegaan, maar ik zou daar toch wel echt op letten volgende keer. Een coverfoto mag lekker knallen vind ik, opvallen, aandacht trekken. En donker en ruis doet dat gewoon niet echt. Het geeft een beetje teveel lelijk en goedkope uitstraling. De witte letters voor die grotendeels zwarte achtergrond zijn dan wel weer lekker flitsend, in dat opzicht is de zwarte achtergrond wel weer goed. Maar het bovenste deel van de bladzijde, waar geen tekst voor zit, mag wat mij betreft ook echt wel wat lichter of kleurrijker.
De teksten op de cover vind ik goed, ze maken nieuwsgierig en geven wel een goed beeld van wat er in de binnenkant staat.

Het logo vind ik leuk geworden! Zo als een soort bloempotje waar een plantje uitgroeit is toch wel flink anders dan de V alleen. Ik vind het leuk met dat plantje!!! Lekker blij, en natuurlijk. Het 'nr 82' is ook leuk, zo in wit vind ik die stijl wel echt leuk.

Ik klink nu meteen een beetje erg negatief over de cover, maar ik vind m best goed. En het is natuurlijk een klein blaadje met veelal vrijwilligers, geen magazine met heel veel lezers en heel veel geld, dus misschien moet ik het ook niet met zulke tijdschriften vergelijken. En vergeleken met de oude Vega is het echt 300% verbeterd! Dit spreekt echt veel meer aan!

Wat ik wel jammer vind is dat je aan de voorkant niet duidelijk ziet wat het voor blad is. Er staat onderaan wel klein 'vegan magazine', maar dat is erg onopvallend. Het kan wel een aansprekende slogan ofzo gebruiken, dat je meteen weet wat het is.
(Waar gaat die 'speciale uitgave' eigenlijk over? Wat is het speciale aan deze? Of is dat een standaardtekst omdat een magazine over veganisme per definitie speciaal is? :D)

Het uiterlijk van de rest van het blad:

Ik vind het leuk geworden, het is lekker kleurrijk, vrolijk, afwisselend door alle verschillende kleuren op de verschillende bladzijdes. En zo met deze kleuren vind ik de stijl van de titels (met die geweefde lijntjes met witte letters eroverheen) echt erg tof! Het is modern, spontaan, vrolijk, maar toch ook apart, lekker eigenwijs ofzo.
Dat een paar bladzijdes een grote foto hebben met de tekst in wit eroverheen, maakt het ook lekker afwisselend.
En die bladzijde over het Indiase restaurant, met mooie kleur en van die mooie patronen erachter, vind ik erg mooi gemaakt! Heel stijlvol, maakt het heel luxe; ook zonder de tekst te lezen is het al goede reclame voor het restaurant zo.
De recepten vind ik ook mooi vormgegeven, met de groene vlakken achter elk individueel ingredient. De foto's erbij zijn lichtelijk amateuristisch, maar helemaal niet slecht. Het ziet er leuk uit, en het eten ziet er ook lekker uit, dus goed gedaan.
Sommige van de foto's in het tijdschrift, bijv bij die duurzame vacaturemevrouw, of de mevrouw met de vegan winkelwagen, storen me, die mogen wel beter.
Maar goed, het wordt natuurlijk door vrijwilligers gemaakt, dus misschien moet ik niet zeuren.

De inhoud:

Er staan leuke dingen in, zoals dat interview met die politicus (erg tof dat zoiets er in staat!), vleesvervangers die getest worden, of het artikel over raw food recepten, duurzame vacaturebank, restaurantrecensie. Dat zijn interessante dingen, en ook lekker divers.
Ook dat stuk over hoe je je huis verbouwt vind ik wel leuk. Juist omdat het zo'n niet standaard vegan-onderwerp is, dat vind ik wel grappig. En dat het niet alleen over veganistisch, maar ook over milieuvriendelijk gaat, vind ik positief.
De vleesvervangers die getest worden, vind ik ook een heel tof idee! Komt dit er elke aflevering in? Er zijn genoeg verschillende vleesvervangers, mij lijkt dat wel heel leuk. Fijn ook dat er zowel supermarktspul in staat als biowinkelspul. Alleen op de 2e bladzijde, staat dezelfde feedback op de vleesvervangers als in het langere stuk, dat is een beetje erg dubbel op. Misschien daar beter een cijfer dan een samenvatting van wat je eerder al las?

De winkelwagen zou ik veel liever in de supermarkt zien dan in een biologische winkel. Dat staat zover af van mensen die altijd naar de AH gaan. En geeft de indruk dat je naar een speciale winkel moet om iets veganistisch te kopen. Maar het is op zich ook weer positief dat je leest wat er in de biologische winkel voor lekkers te krijgen is. Misschien half-half?
Waar ik ook een beetje moeite mee heb, is dat er redelijk wat alternatief gedoe in zit, als ik dat zo kan zeggen. Alleen biowinkels, mensen die ook geen suiker willen, eigen thee meenemen in je tas.... veganisme is al moeilijk genoeg in de ogen van veel mensen, laten we het niet nog moeilijker laten klinken.

Wat ik nog mis in de V! of er graag in zou willen zien:
- Vroeger stonden er altijd interviews in met iemand die vertelt over waarom hij of zij veganist is, wat ie graag eet, hoe ie tegen dingen aankijkt of met vegan-dilemma's omgaat. Dat is interessant!! Dat komt wel terug toch??

- Vroeger, misschien toen het nog Gezond Idee heette, had je een soort discussieartikelen. Met dan een vegan-issue (wat doe je met uit eten gaan, of bij familie eten, dat soort dingen) waarover verschillende veganisten hun mening gaven. Dat vond ik ook altijd heel erg interessant. Ook omdat je dan ziet dat veganisme niet een vaste richtlijn heeft, dat mensen er verschillend over nadenken, dat wij ook niet alles weten. Mag dat weer terugkomen?? Zoiets kan ook breder natuurlijk, iets waarin meerdere veganisten een kort stukje vertellen over waarom ze veganist zijn, of over welke vleesvervangers ze het liefste eten, dat soort dingen.

- Als het blad niet meer alleen voor leden is, maar ook voor niet-veganisten, moet er dan niet een kort stukje in staan over wat veganisme inhoudt en waarom veganisme een goed idee is? Zoals je ook elke aflevering een colofon hebt met info over het blad, kan je daarbij ook een vast kort stukje zetten over veganisme toch? Iets in de trant van 'veganisme is het afzien van het gebruik van dierlijke producten, zoals vlees, vis, melk, ei, honing, leer, zijde. Veganisme is goed voor dieren (ook voor melk en ei worden dieren gedood en opgesloten), goed voor het milieu (voedselverspilling, co2 etc)' ofzo. Ik kan me voorstellen dat niet-veganisten totaal geen idee hebben waarom je in godsnaam veganistisch zou leven. Veel mensen weten echt niet dat er iets mis is met scharreleieren, en hebben nooit gehoord over de voedselverspilling van vlees). En nu staat er geen woord over wat veganisme is, en veel mensen kennen alleen vegetarisme, dus lijkt me geen overbodige luxe.

- Ik zou graag artikelen zien over het waarom van veganisme, niet alleen over het hoe.... Bijvoorbeeld elke aflevering 1 aspect onder de loep nemen, zoals wat er mis is met wol, of ei, of wat de invloed van dierlijke producten is op het milieu of de voedselverdeling. Aangezien dat heel belangrijk is om te weten voor niet-veganisten, ze moeten wel een aanleiding zien om uberhaupt na te denken over een keer veganistisch eten. En ook als je iemand niet ermee veganist maakt (geldt voor meeste mensen denk ik) zijn ze zich tenminste wel bewust van de achterliggende problemen, want nu weten de meesten het niet eens....

pff.... lange feedback hahaha. Anyway, conclusie: IK BEN HEEL ERG BLIJ MET DE NIEUWE V! IK DENK DAT DIT ECHT VEEL MEER NIEUWE MENSEN GAAT AANSPREKEN, EN ZE HOPELIJK EEN BEETJE KAN OVERTUIGEN. ONTZETTEND SUCCESVOLLE VERANDERING!

Fynnya

Bericht door Fynnya » zo okt 25, 2009 15:20

Over filosofie:
Van die artikelen over hoe een bepaalde griekse filosoof dacht over dieren kunnen mij echt niet boeien, maar ik herinner me een artikel van een buitenlandse dierenfilosoof of activist, over het verschil tussen dierenrechten en dierenwelzijn dat me flink aan het denken heeft gezet; dat vond ik heel boeiend.
Maar ik zie liever iets over de zin van veganisme (wat er mis is met vlees, of wol, of ei, etc.) dan iets filosofisch.
Dat er geen product-info meer in staat, lijkt mij logisch. Kan online, of als los blaadje erbij gedaan worden bij abonnees.

Plaats reactie